Khakimov Н.I.
Email: Khakimov6109@scientifictext.ru
Khakimov Hamidullo Inamovich - Candidate of Philology, Associate Professor,
DEPARTMENT OF GENERAL LINGUISTICS,
UZBEK STATE UNIVERSITY OF WORLD LANGUAGES, TASHKENT, REPUBLIC OF UZBEKISTAN
Abstract: the article discusses indicative tasks for the formation of sociocultural competence in the process of learning students of linguistic specialties to intercultural communication. The tasks are aimed at mastering students the knowledge of the ethnopsychological features of the media of the studied language and the skills to use the knowledge of knowledge during the interaction process. The complex is based on the methodological principles of interconnected communicative and sociocultural development of the personality of the student, the phased formation of sociocultural competence and the comparison of native and foreign language cultures. Examples of sociocultural tasks are given on the English language material.
Keywords: intercultural communication, sociocultural competence, ethnopsychological features, indicative tasks.
ЗАДАНИЯ ПО МЕЖКУЛЬТУРНОМУ ОБУЧЕНИЮ
Хакимов Х.И.
Хакимов Хамидулло Инамович - кандидат филологических наук, доцент,
кафедра общего языкознания,
Узбекский государственный университет мировых языков, г. Ташкент, Республика Узбекистан
Аннотация: в статье рассматриваются ориентировочные задания для формирования социокультурной компетенции в процессе обучения студентов языковых специальностей межкультурному общению. Задания направлены на овладение студентами знаниями этнопсихологических особенностей носителя изучаемого языка и умениями использовать данные знания в процессе взаимодействия. В основе комплекса лежат методические принципы взаимосвязанного коммуникативного и социокультурного развития личности студента, поэтапного формирования социокультурной компетенции и сопоставления родной и иноязычной культур. Приведены примеры социокультурных заданий на материале английского языка.
Ключевые слова: межкультурное общение, социокультурная компетенция, этнопсихологические особенности, ориентировочные задания.
References / Список литературы
- Bim I.L. Methods of teaching foreign languages as a science and problems of a school textbook. M.: Russian language, 1977. 240 p.
- Galperin P.Y. Introduction to Psychology: Textbook. M., 1999. 332 p.
- Kitaygorodskaya G.A. Intensive teaching of foreign languages: theory and practice. M., 1992. 254 p.
- Leontiev A.A. Psychology of communication. Tartu, 1974. 218 p.
- Pochinok T.V. Formation of Sociocultural Competence among Linguistic University Students: diss. ... cand. ped. Sciences: 13.00.02. Gomel, 2012. 300 p.
Ссылка для цитирования данной статьи
Тип лицензии на данную статью – CC BY 4.0. Это значит, что Вы можете свободно цитировать данную статью на любом носителе и в любом формате при указании авторства. |
||
Электронная версия. Khakimov Н.I. ASSIGNMENTS FOR INTERCULTURAL TEACHING // Вестник науки и образования № 6(109), 2021 [Электронныйресурс].URL: http://scientificjournal.ru/images/PDF/2021/109/assignments-for-interc.pdf (Дата обращения:ХХ.ХХ.201Х). Печатная версия. Khakimov Н.I. ASSIGNMENTS FOR INTERCULTURAL TEACHING // Вестник науки и образования № 6(109), 2021, C. {см. журнал}. |
Поделитесь данной статьей, повысьте свой научный статус в социальных сетях
Tweet |