Печать

Momunova G.A., Abdashimova A.A., Tazhidinova A.U., Imamali M., Yusupova M.Ch.

Momunova Gulzat.Achylovna - Candidate of Biological Sciences, Associate Professor,

Agerim Altynbekovna Abdashimova – master’s student,

Tazhidinova Asel Yusenovna – master’s student,

Imamali kyzy Mairamkan – master’s student,

Yusupova Milana Chagylganovna – master’s student,

BATKEN STATE UNIVERSITY,

BATKEN, KYRGYZ REPUBLIC

 Abstract: today, the relationship between man and nature has become a global environmental issue. Human beings have lived in close contact with nature since their inception. Man got the necessary food from nature, used ready-made things of nature for his daily needs and treated nature with respect. The most important thing in solving environmental problems is to raise the level of people's environmental knowledge and cultural thinking. That's why we should try to form people's understanding of ecology from a young age. The unsatisfactoriness of the problem of formation of elementary school students' initial ecological concepts, both in theory and in practice, shows the relevance of the present day. Primary education, especially the subject of "Homeland Studies" has a great place in providing children with environmental education and upbringing. But, unfortunately, in practice, the ecological orientation of this subject is not fully implemented. Organizing and conducting excursions for students, telling proverbs, riddles about animals, plants, nature, vegetables, fruits, holding contests regularly is very effective and very understandable and interesting for children. We can achieve environmental culture only as a result of systematic education.

Keywords: ecology, primary schoolchildren, education, upbringing, nature, homeschooling, environmental ideas, ecological culture, animals, plants. 

ФОРМИРОВАНИЕ ПЕРВИЧНЫХ ЭКОЛОГИЧЕСКИХ ПОНЯТИЙ У МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ

Момунова Г.А., Абдашимова А.А., Тажидинова А.У., Имамали М., Юсупова М.Ч.

Момунова Гүлзат.Ачыловна - Кандидат биологических наук, доцент,

Абдашимова Айгерим Алтынбековна – магистрант,

Тажидинова Асел Юсеновна – магистрант,

Имамали кызы Майрамкан – магистрант,

Юсупова Милана Чагылгановна – магистрант,

Баткенский государсвенный университет,

г. Баткен, Кыргызская Республика

 Аннотация: сегодня взаимоотношения человека и природы стали глобальной экологической проблемой. Человечество с момента своего зарождения жило в тесном контакте с природой. Человек получал необходимое питание от природы, использовал готовые продукты природы для своих повседневных нужд и с уважением относился к природе. Важнейшее место в решении экологических проблем занимает повышение уровня экологических знаний и культурного мышления людей. Поэтому надо стараться формировать у людей представления об экологии с юных лет. Неудовлетворённость проблемы формирования у младших школьников первоначальных экологических представлений как в теории, так и на практике показывает актуальность и в настоящее время. Большое место в обеспечении экологического образования и воспитания детей занимает начальное образование, особенно предмет «Родиноведение». Но, к сожалению, на практике экологическая направленность этой темы реализуется не в полной мере. Организация и проведение экскурсий для учащихся, рассказывание пословиц, загадок, загадок о животных, растениях, природе, овощах, фруктах, регулярное проведение конкурсов – это очень эффективно и очень понятно и интересно для детей. Мы можем достичь экологической культуры только в результате систематического образования.

Ключевые слова: экология, младшие школьники, воспитание, воспитание, природа, домашнее обучение, экологические представления, экологическая культура, животные, растения. 

References / Список литературы

  1. Kulnazarov B. General Ecology. Bishkek: "Kyrgyzstan-Soros Fund," 1999, 336 pages.
  2. Ablabekova Zh.K. Pedagogical Foundations for Forming Initial Ecological Concepts in Primary School Students: Abstract. Bishkek, 2011.
  3. Omorov T., & Ablabekova Zh.K. The Content of Ecological Education Formation in Primary School Students. // Osh State University Bulletin, 2018, No. 13.
  4. Ablabekova Zh.K. Using Folklore in Homeland Studies Lessons to Provide Ecological Education. // Osh State University Bulletin, 2008, Vol. 2, pp. 196-199.
  5. Jumataeva A.S., & Seidalieva G.A. Conducting Ecological Education for Young Students in Extracurricular Activities. // J. Balasagyn Kyrgyz National University Bulletin, 2023, No. 2 (114), 349 pages.

Ссылка для цитирования данной статьи

scientificjournal-copyright    

Momunova G.A., Abdashimova A.A., Tazhidinova A.U., Imamali M., Yusupova M.Ch. FORMATION OF PRIMARY ECOLOGICAL CONCEPTS IN JUNIOR SCHOOLCHILDREN // Вестник науки и образования №3 (158), 2025 [Электронный ресурс]. 

Momunova G.A., Abdashimova A.A., Tazhidinova A.U., Imamali M., Yusupova M.Ch. FORMATION OF PRIMARY ECOLOGICAL CONCEPTS IN JUNIOR SCHOOLCHILDREN // Вестник науки и образования №3 (158), 2025, C. {см. журнал}.

 scientificjournal

Метки: formationprimaryecologicalconceptsjuniorschoolchildren

Поделитесь данной статьей, повысьте свой научный статус в социальных сетях

      Tweet   
  
  
Категория: 13.00.00 ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ
Просмотров: 68